انتشارات یافته

دکتری استاد محور چیست؟

دکتری «استادمحور» یا دکتری استادمحور (By Research / Supervisor-Based PhD) نوعی شیوه پذیرش و تحصیل در مقطع دکتری است که در آن، دانشجو مستقیماً زیر نظر یک یا چند استاد راهنما فعالیت پژوهشی می‌کند و برنامه‌ریزی اصلی دوره بر پایه‌ی پروژه‌های تحقیقاتی استاد شکل می‌گیرد، نه صرفاً دروس و آزمون‌ها.

به زبان ساده:

  • در دکتری معمولی (آموزش‌محور یا آموزش–پژوهش‌محور)، ابتدا دانشجو دروس مشخصی را می‌گذراند، آزمون جامع می‌دهد و سپس وارد مرحله پایان‌نامه می‌شود.
  • در دکتری استادمحور، دانشجو از همان ابتدا درگیر یک پروژه تحقیقاتی مشخص (که معمولاً توسط استاد تعریف شده یا بخشی از یک طرح کلان پژوهشی است) می‌شود و تمرکز دوره تقریباً ۱۰۰٪ روی پژوهش و تولید مقاله، ثبت اختراع یا خروجی علمی-فنی است.

ویژگی‌ها:

1.       پذیرش: معمولاً نیازمند داشتن رزومه پژوهشی قوی و هماهنگی اولیه با استاد راهنماست.

2.      دروس: تعداد کمی واحد نظری دارد یا اصلاً ندارد.

3.      زمان: ممکن است کوتاه‌تر یا بلندتر از دکتری معمولی باشد، بسته به پیشرفت پژوهش.

4.      خروجی: معمولاً چاپ مقالات ISI/Scopus، ثبت پتنت، یا حل یک مسأله صنعتی.

5.      کاربرد: بیشتر در دانشگاه‌های پژوهش‌محور یا پروژه‌محور، و برای رشته‌هایی که پژوهش نقش اصلی را دارد.

جدول مقایسه دکتری آموزش‌محور و دکتری استادمحور:

ویژگی

دکتری آموزش‌محور

دکتری استادمحور

ساختار کلی

ابتدا گذراندن واحدهای درسی زیاد (معمولاً ۱۸ تا ۲۴ واحد)، سپس آزمون جامع و در نهایت رساله.

تمرکز از ابتدا بر روی پروژه تحقیقاتی تعریف‌شده توسط استاد، با واحدهای نظری کم یا حداقلی.

شروع پژوهش

بعد از گذراندن بخش عمده دروس و آزمون جامع.

از همان ترم اول، هم‌زمان یا حتی بدون دروس نظری.

انتخاب موضوع

موضوع پایان‌نامه معمولاً توسط دانشجو پیشنهاد می‌شود.

پروژه و موضوع تحقیق از قبل توسط استاد یا تیم پژوهشی تعیین شده است.

نقش استاد

راهنمای علمی و ناظر بر پایان‌نامه.

مدیر پروژه و هدایت‌کننده مستقیم کار پژوهشی روزانه.

انعطاف موضوعی

انعطاف بالاتر، امکان تغییر یا اصلاح موضوع.

انعطاف کم، چون پروژه بخشی از یک طرح کلان یا قرارداد است.

تمرکز اصلی

آموزش نظری + پژوهش پایانی.

پژوهش تخصصی و تولید خروجی علمی/فنی مشخص.

مناسب برای

افرادی که نیاز به تقویت پایه علمی و گذراندن درس‌های بیشتر دارند.

افرادی که رزومه پژوهشی قوی دارند و می‌خواهند سریع وارد کار تحقیقاتی شوند.

 

 

 

مزایا و معایب دکتری آموزش‌محور و استادمحور

مدل دکتری

مزایا

معایب

آموزش‌محور

تقویت پایه علمی با گذراندن دروس تخصصی
مناسب برای کسانی که نیاز به یادگیری مبانی جدید دارند
امکان انتخاب موضوع پایان‌نامه توسط خود دانشجو
انعطاف بیشتر در تغییر مسیر پژوهش

زمان شروع پژوهش دیرتر است
حجم دروس زیاد و ممکن است وقت‌گیر باشد
طولانی‌تر شدن مسیر تا دفاع

استادمحور

شروع پژوهش از ترم اول
تمرکز کامل بر پروژه تحقیقاتی
امکان مشارکت در پروژه‌های بزرگ و بین‌المللی
تقویت مهارت کار تیمی و شبکه‌سازی علمی

انعطاف کمتر در انتخاب یا تغییر موضوع
وابستگی زیاد به برنامه استاد و تیم پژوهشی
فشار زمانی و خروجی‌محور بودن پروژه

 

 

Bmohitseke وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *